Glassartpluslood.nl
home » Historisch onderzoek glas-in-lood » Glas-in-lood Ichthuskerk

raam links van de preekstoel

detail 

detail

raam rechts van preekstoel

 

 

De Ichthuskerk aan de Nachtegaallaan in Katwijk aan Zee bezit twee prachtige glas-in-lood ramen die ontworpen zijn door Willem Moerenhout.

De ramen zijn gesitueerd in de beide deuren ten noorden en ten zuiden van de preekstoel en zijn volgens Willem Moerenhout gemaakt door een atelier in Rotterdam.

Willem Moerenhout is een kunstenaar uit Den Haag die volgens eigen zeggen artistiek gevormd is in Katwijk toen zijn vader daar predikant  was van de Ichthuskerk.

Tijdens een expositie in het Katwijks museum eind 2012 over Katwijkse kunstenaars van elders werden tekeningen en foto’s geëxposeerd van Machiel  Vooys, die met een paar Katwijkse kunstenaars  Nies Vooys en Steven Barnhoorn op bezoek was geweest in het atelier van  Willem Moerenhout. Ook zelf heeft Moerenhout toen diverse bezoeken gebracht aan het museum in Katwijk en voelde zich bijzonder thuis tussen de andere Katwijkse kunstenaars van elders.

Zijn veelzijdige carrière als kunstenaar omvat diverse technieken maar in meerderheid schilderijen. Hij heeft verder geen glas-in-lood ramen ontworpen. Hij heeft zijn opleiding genoten aan de Koninklijke Academie en de Vrije Academie in Den Haag. Ook is hij jaren docent geweest aan de academie in Arnhem. Wie een interview van hem wil zien kan dat op internet bekijken onder Willem Moerenhout en Omroep West.

 

Het raam aan de linkerzijde van de preekstoel is geïnspireerd op het avondmaal. De deur met variatie in blauw glas met afbeeldingen in abstracte vormgeving van brood en wijn. Willem Moerenhout vertelde dat hij als contrast daaronder de slang ontwierp als symbool voor de onderdrukking van de mens. Het raam is speciaal vanwege het licht aan de noordzijde geplaatst.

 

In het raam aan de zuidzijde staan ouders en kind centraal in de doop van het kind. Ook hier de gevende handen als een belangrijke vorm. Dit glas is gemaakt in roze en rode tinten die juist aan de zuidzijde een warme uitstraling geven.

De techniek die is toegepast op het mondgeblazen antiekglas is het weg-etsen van kleur uit een twee- of drielagig gekleurd glas om overgangen in kleur te krijgen. Daarna zijn vage afbeeldingen geschilderd met brandschilderverf en ingebrand in de oven op ongeveer 640˚C. Na het branden zijn de stukken glas in loodstrippen gezet,  gesoldeerd en in de deuren geplaatst.